CHODZIĆ W DUCHU ŚWIĘTYM TO ODZYSKAĆ UTRACONY SZACUNEK
5.07 .2013 piątek
Wyciszenie – zapraszaj Ducha Świętego, aby On prowadził modlitwę
Lectio (czytanie) – przeczytaj:
Ewangelia Św. Mateusza 9, 9-13
Odchodząc z Kafarnaum Jezus ujrzał człowieka siedzącego w komorze celnej, imieniem Mateusz, i rzekł do niego: „Pójdź za Mną”. On wstał i poszedł za Nim.
Gdy Jezus siedział w domu za stołem, przyszło wielu celników i grzeszników i siedzieli wraz z Jezusem i Jego uczniami. Widząc to faryzeusze, mówili do Jego uczniów: „Dlaczego wasz Nauczyciel jada wspólnie z celnikami i grzesznikami?”
On, usłyszawszy to, rzekł: „Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają. Idźcie i starajcie się zrozumieć, co znaczy: «Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary». Bo nie przyszedłem powołać sprawiedliwych, ale grzeszników”.
Zatrzymaj się na wersecie, który Cię poruszył.
Meditatio (powtarzanie)
Przeczytaj 2-3 razy fragment, który Cię poruszył. Przeczytaj go powoli, delektując się każdym słowem. Pytaj siebie: „Co Bóg mówi do mnie?”.
Rozważanie – jeśli nie znajdujesz fragmentu, który Cię porusza, możesz skorzystać z pomocy poniższego rozważania:
- Lewi, w innych tłumaczeniach Mateusz, mógł być poborcą podatków na służbie Heroda, ściągającym podatek od rolników. Pracujący w Kafarnaum był przypuszczalnie raczej urzędnikiem celnym, pobierającym opłaty przewozowe od towarów przewożonych przez to miasto.
- Poborcy podatków byli uważani za ludzi kolaborujących z Rzymianami i pogardzanymi przez pobożnych Żydów. Słowo „grzesznicy” odnosi się przypuszczalnie do wszystkich, którzy wiedli grzeszny żywot, nie troszcząc się o to, co pomyśli o nich religijna wspólnota
- Można zadać sobie pytanie: Dlaczego Mateusz wstał i poszedł za Jezusem? Dlaczego pozostawił wszystko, czym się dotychczas zajmował, i poszedł natychmiast za Jezusem? Wydawać by się mogło, że Mateusz oczekiwał pewnych zmian w swoim życiu.
- Sytuacja pogardy i wykluczenia ze społeczności jest dotkliwa i bolesna dla każdego człowieka, ale mężczyzny dotyka chyba w sposób szczególny. Mężczyzna potrzebuje doświadczać w swoim życiu bardziej szacunku niż miłości.
- Pogarda dla Mateusza była miejscem jego szczególnego cierpienia i wydawać by się mogło, że właśnie to cierpienie przygotowało Mateusza na przyjęcie w sposób radykalny oferty złożonej przez Jezusa.
- Zasiadanie za stołem wraz z Jezusem było okazywaniem szczególnego szacunku wobec osób pogardzanych przez społeczność żydowską. Jezus w ten namacalny sposób przywraca szacunek osobom pogardzanym. Wspólnota stołu była tym znakiem potrzebnym tzw. grzesznikom, jak dotyk był potrzebny osobom trędowatym przy uzdrowieniu.
Oratio (modlitwa) i contemplatio (trwanie w obecności Boga)
Zanieś przed Oblicze Boże to, co cię poruszyło w czasie rozważania. Może to być modlitwa przeproszenia, prośby, dziękczynienia, uwielbienia. Możesz modlić się tak: Jezu, dziękuję, że przywracasz mi szacunek do samego siebie.
Gdy zabraknie ci słów w modlitwie, to trwaj całym sobą przed Panem bez słów.
Actio (działanie)
Czy przez rozważany fragment Bóg skłania cię w sercu do podjęcia jakiegoś konkretnego działania, jeśli tak to jakiego? Pytaj siebie: Co mam zrobić? Jak to zrobić? Kiedy to zrobić?
Sytuacja pogardy i wykluczenia ze społeczności jest dotkliwa i bolesna dla każdego człowieka, ale mężczyzny dotyka chyba w sposób szczególny. Mężczyzna potrzebuje doświadczać w swoim życiu bardziej szacunku niż miłości
Ten fragment jest mi wyjatkowo bliski
Pan wie dlaczego Panie pojednaj nas Amen
Witam w Ecyklice Humnae vitae pisza ze antykoncepcja skutkuje utrata szacunku znam wile zwolenniczek antykoncepcji , zczy ma je nie szanowac , a jesli sie nawroca czy odzskaja szacunek…… czy jesli urodza dzici tez beda zaslugiwac na szacunke i jak traktowac osoby z aborcja na suminieu ktore nie zaluja bo nie zmienily pogladow …….czy maz wnalogach i tez z antykoncepcja zasluguja na milosc i szacunek jak taki bedzie ojcem…czy mozliwe jest stwirdzenie niewaznosci tyle wokowl zla z pwodu slabosci i we mnie tez nie zasze porzadek pomino starn obludy falszu i klmastwo os obie nieszukam ale sumienia i jego owocow